Rozważasz wyposażenie swojego kampera w baterie litowe, ale nie jesteś pewien, która bateria będzie najlepsza dla twojej konfiguracji? W tym artykule poznasz korzyści użycia baterii litowych. Dowiesz się też, która bateria litowa RELiON będzie dla twojej indywidualnej konfiguracji najlepsza.
Która bateria RELiON będzie odpowiednia dla mojego kampera?
Zastanawiasz się, jaki model baterii litowej RELiON sprawdzi się najlepiej w twoim samochodzie kempingowym? Być może dopiero poszukujesz samochodu kempingowego i jesteś ciekaw, jak dobrać pojemność baterii do auta i przyczepy kempingowej. Warto zwrócić uwagę na korzyści płynące z użycia baterii litowych w samochodzie kempingowym oraz rozeznać się w rekomendowanych modelach w zależności od wielkości i wymagań mocy twojego kampera.
Masa:
Niezależnie od tego, czy prowadzisz klasyczny kamper Klasy A, czy też holujesz niewielką przyczepę typu teardrop za swoim samochodem, waga jest głównym czynnikiem do rozważenia. Wszystkie pojazdy i przyczepy mają dopuszczalną maksymalną ładowność, której nie można przekroczyć. Tradycyjny akumulator ołowiowo-kwasowy w rozmiarze 24-31 waży od 27 do 32 kilogramów. Z kolei baterie litowe zazwyczaj ważą o połowę mniej niż ich odpowiedniki ołowiowo-kwasowe. Zestaw ośmiu baterii litowych to 130 kilogramów, które można zapakować gdzieś indziej. Chociażby w postaci dodatkowych litrów wody pitnej, nie wspominając o opcji dodatkowego bagażu lub prowiantu. To rewelacyjna wiadomość, zwłaszcza jeśli biwakujesz na łonie natury i nie masz dostępu do wszystkich mediów.
Pojemność użytkowa
Baterie litowe, w porównaniu z akumulatorami ołowiowo-kwasowymi, oferują znacznie wyższą pojemność użytkową przy tej samej ocenie ilości amperogodzin. Dla wielu zastosowań akumulatory ołowiowo-kwasowe są dobierane tak, aby rozładować nie bardziej niż do połowy wartości, co wydłuża żywotność baterii. Jeśli zastosujemy się do powyższego założenia, zestaw czterech baterii ołowiowo-kwasowych o pojemności 100 Ah da nam w praktyce tylko 200 Ah, a ich zużycie przybliży konieczność naładowania baterii, z myślą o ich dłuższej żywotności. Baterie litowe pozwalają na utrzymanie stałej mocy i energii przy dowolnym tempie rozładowania To daje możliwość doboru zestawu o połowę mniejszego niż w przypadku porównywalnego zestawu akumulatorów ołowiowo-kwasowych.
Czas ładowania
Wewnętrzna oporność baterii ołowiowo-kwasowej rośnie ze wzrostem poziomu jej rozładowania. Zatem algorytm ładowania tej baterii jest projektowany tak, aby stopniowo podnosić napięcie podczas ładowania, co z kolei wydłuża czas ładowania. Baterie litowe można ładować znacznie szybciej ze względu na niższy wewnętrzny opór. To oznacza również krótszy czas pracy hałaśliwego i uciążliwego dla środowiska generatora, potrzebny by naładować swoje baterie. Dla porównania, akumulatory ołowiowo-kwasowe rozmiaru 24 do 31 mogą potrzebować 6-12 godzin na naładowanie, podczas gdy czas ładowania baterii jest czterokrotnie lub nawet sześciokrotnie krótszy, od 1 do 3 godzin.
Stan częściowego naładowania
Stan częściowego naładowania (Ang: PSoC), jest częstym czynnikiem obniżającym żywotność baterii ołowiowo-kwasowych stosowanych w samochodach kempingowych. Jak wspomnieliśmy wcześniej, rozładowywanie baterii ołowiowo-kwasowych poniżej 50% ich pojemności lub nieregularne ich naładowywanie do 100% niekorzystnie wpływa na ich żywotność. Wyobraź sobie, że polegasz na panelach słonecznych do ładowania swoich baterii, a jest pochmurny dzień? A jeśli trafisz na kemping, gdzie użytkowanie generatora nie będzie mile widziane? Brak możliwości pełnego naładowania lub regularna praca w stanie częściowego naładowania nie ma żadnego wpływu na stan baterii litowych. Dodatkowo, baterie litowe mogą być przechowywane w stanie gotowości (50% naładowania) w okresie zimowym lub przez dłuższy czas, co jest naturalne, kiedy nie używasz swojego samochodu kempingowego przez kilka miesięcy. Nie powoduje to żadnych negatywnych skutków, a baterie litowe tracą tylko około 3% swojej pojemności w amperogodzinach z każdym miesiącem przechowywania.
Koszt na cykl
Choć początkowe koszty baterii litowych mogą wydawać się wyższe, to faktyczny koszt ich posiadania jest przynajmniej o połowę niższy niż w przypadku baterii ołowiowo-kwasowych. Jest tak dlatego, że cykl życia i trwałość baterii litowych są znacznie większe niż w przypadku baterii ołowiowo-kwasowych. Nawet najlepsze akumulatory kwasowo-ołowiowe typu AGM, które dosyć często wykorzystuje się w samochodach kempingowych mają efektywną żywotność między 400 cyklami przy 80% głębokości rozładowania a 800 cyklami przy 50% głębokości rozładowania. Dla porównania, żywotność baterii litowej jest 6 do 10 razy dłuższa niż porównywalnej baterii ołowiowo-kwasowej. Wyobraź sobie, że nie musisz wymieniać akumulatorów co 2-3 lata!
Poniższa tabela ilustruje zestawienie kosztów i innych omówionych wcześniej korzyści.
Modele 31 AGM | RELiON RB 100 | |
Napięcie | 12 | 12,8 |
Ah | 98 | 100 |
Cykle życia przy 80% głęb. rozł. | 400 | 7080 |
Koszt baterii / sztuka | ||
Koszt na cykl | ||
Masa (kg) | 28 | 14 |
Wymiana | 2-3 tygodnie | 10+ lat |
Samorozładowanie | 4% tygodniowo | 3% miesięcznie |
Jeśli chcesz określić indywidualne zapotrzebowania na energię, zapoznaj się z tym artykułem i poniższą tabelą, przedstawiającą popularne baterie kupowane do użytku w różnych klasach samochodów kempingowych załączonej grafice poniżej. Zapraszamy do kontaktu, jeśli potrzebujesz dodatkowej porady przy wyborze odpowiednich baterii do swojego samochodu kempingowego.